Czym są gwiazdki hotelowe?

Gwiazdki hotelowe stanowią główny wyznacznik hotelowych standardów, jednak nie każdy turysta jest w pełni świadomy co dokładnie one oznaczają.

Gwiazdki hotelowe

Powszechnie przyjmuje się, że im więcej gwiazdek – tym bardziej luksusowy jest dany obiekt.

Nie jest to co prawda fałszywe twierdzenie, jednak wymaga pewnego doprecyzowania, ponieważ gwiazdki hotelowe odnoszą się do wielu wymiarów hotelowej działalności, na przykład do zakresu świadczonych usług.

Co więcej standard oraz zakres usług mogą być różne w hotelach o tej samej liczbie gwiazdek, tym bardziej, że poszczególne państwa w różny sposób podchodzą do takiej formy klasyfikacji hoteli.

Należy przy tym podkreślić, że nie każdy obiekt świadczący usługi noclegowe jest hotelem, jak przyjęło się powszechnie uważać. Hotelami nie są motele, pensjonaty, hostele ani schroniska, wobec czego nie należy odnosić do nich standardów gwiazdek hotelowych.

Gwiazdki hotelowe w Polsce

Co się tyczy Polski, to w naszym kraju gwiazdki hotelowe przyznawane są przez Marszałka Województwa w oparciu o zapisy Ustawy o usługach turystycznych z 1997 r., przy współpracy specjalnej komisji, złożonej m.in. z pracowników Sanepidu, straży pożarnej, nadzoru budowlanego, a także branży hotelarskiej.

Dla każdej kategorii wyrażonej liczbą gwiazdek, określone są zatem konkretne wymogi – ich lista liczy sobie aż 52 punkty, przy czym znaczna ich część to wymogi czysto formalne, które wcale nie muszą rzutować na jakość obiektu i standard świadczonych w nim usług. Zestaw standardów dla hoteli jednogwiazdkowych stanowi podstawę, jaką powinien spełniać każdy obiekt hotelowy.

Standardy te zakładają:

  • minimalną wielkość pokoju dla dwóch osób wynosząca nie mniej niż 10 m2
  • minimum 25 proc. pokoi powinno posiadać własną łazienkę (w przypadku nowo budowanych hoteli wymóg ten dotyczy wszystkich pokoi)
  • hol recepcyjny nie może być mniejszy niż 10 m2
  • podstawowe wyposażenie pokoi musi obejmować: lampkę nocną, szafę zaopatrzoną w nie mniej niż 3 wieszaki na osobę, biurko bądź stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny, szklanki, co najmniej jedno gniazdko elektryczne
  • łazienka musi być wyposażona w wannę lub kabinę prysznicową, umywalkę z blatem lub półką, kosz na śmieci, lustro, WC, ręczniki
  • miejsce parkingowe dla gości,
  • śniadania,
  • ogrzewanie w całym obiekcie
  • całoroczny dostęp do zimnej i ciepłej wody
  • telefon oraz faks dostępne na recepcji hotelowej
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • codzienne sprzątanie obiektu
  • wymiana pościeli oraz ręczników co 3 dni bądź na żądanie gości.

Każda kolejna kategoria gwiazdek hotelowych wymaga spełnienia wszystkich pierwszogwiazdkowych kryteriów oraz kryteriów poprzedniej gwiazdki, do których, w zależności od liczby gwiazdek, dochodzą inne wymagania (przykładowo hotel trzygwiazdkowy musi spełniać wszystkie standardy wymagane od hoteli jedno i dwugwiazdkowych, plus dodatkowe, właściwe dla tej klasy hotelowej).

I tak w przypadku hoteli dwugwiazdkowych będą to:

  • pokój dwuosobowy nie mniejszy niż 12 m2
  • minimum 50 proc. pokoi powinno posiadać własną łazienkę (w przypadku nowo budowanych hoteli wymóg ten dotyczy wszystkich pokoi)
  • hol recepcyjny nie może być mniejszy niż 20 m2
  • w pokojach musi znajdować się miejsce na bagaż oraz radio
  • bar kawowy dostępny w obiekcie lub aperitif- bar.

 W przypadku hoteli trzygwiazdkowych:

  • pokój dwuosobowy nie mniejszy niż 14 m2
  • wszystkie pokoje musza posiadać własną łazienkę
  • hol recepcyjny nie może być mniejszy niż 30 m2
  • wyposażanie pokoi poza wskazanym w poprzednich kategoriach musi obejmować: telewizor, telefon, przybory piśmiennicze, zestaw do czyszczenie butów i ubrań, igielnik, torbę na bieliznę do prania, wodę butelkową
  • w łazience obowiązkowo ręcznik kąpielowy
  • jeżeli w odległości nie większej niż 500 m od obiektu brak jest restauracji, musi ona znajdować się na terenie hotelu
  • room servise wydający posiłki co najmniej 18 godzin na dobę
  • punkt sprzedaży kosmetyków do higieny osobistej
  • usługi prania i prasowania.

W przypadku czterogwiazdkowych:

  • pokój dwuosobowy nie może być mniejszy niż 16 m2
  • hol recepcyjny nie może być mniejszy niż 40 m2
  • klimatyzacja
  • wyposażenie pokoi musi uwzględniać dodatkowo: zestaw mebli wypoczynkowych, stoli, minibar oraz lodówkę
  • w łazience musi znajdować się suszarka do włosów
  • obiekt musi świadczyć usługi odnowy biologicznej oraz SPA
  • codzienna wymiana pościeli oraz ręczników
  • strzeżone miejsce parkingowe
  • usługa bagażowa dostępna całą dobę
  • usługi kwiaciarskie
  • dostęp do prasy codziennej

gwiazdki hotelowe

Hotele pięciogwiazdkowe muszą natomiast spełniać dodatkowo następujące standardy:

  • pokój dwuosobowy nie może być mniejszy niż 18 m2
  • hol recepcyjny nie może być mniejszy niż 50 m2
  • w pokojach oprócz wyposażenia obowiązkowego dla poprzednich kategorii musi znajdować się sejf
  • wyposażenie łazienki obejmuje dodatkowo telefon oraz wagę
  • oddzielne wejście i wydzielona droga bagażowa.

szymbark

Szymbark

Szymbark (w języku kaszubskim Szimbark) to wieś w województwie pomorskim,...

czytaj więcej
Kanał Elbląski

Kanał Elbląski

Kanał Ostródzko-Elbląski, zwany również Kanałem Elbląskim, łączy zachodniomazurskie jeziora z...

czytaj więcej

Komentarze

mood_bad
  • Brak komentarzy
  • chat
    Dodaj komentarz